In Batavialand wordt op dit moment een waterschip gebouwd. Dit waterschip wordt zo precies mogelijk gereconstrueerd, niet alleen in vorm en constructie, maar ook in de manier van werken.
Het waterschip wordt gebouwd door vrijwilligers, stagiaires en mensen die na ziekte of om andere redenen weer werkervaring willen opdoen. Ze worden begeleid door professionele leermeesters, die al vaker historische schepen hebben gebouwd. De bezoeker kan vanaf een loopbrug kijken naar de bouw van het waterschip. Onder de aangebouwde bezoekersluifel is een publiekspresentatie gemaakt. Hier komt de bezoeker meer te weten over het grootste scheepskerkhof ter wereld, het waterschip en de bouwwijze van het waterschip.
In de loop der eeuwen hebben vele typen vissersschepen over de Zuiderzee gevaren. In de zestiende en zeventiende eeuw was het waterschip het meest kenmerkende vissersschip. Waterschepen waren groot en zwaar en daardoor zeer geschikt om met sleepnetten te vissen. Zij waren voorzien van een bun, een ruim gevuld met water, waarin de gevangen vis enkele dagen levend kon worden bewaard. Dit verklaart de naam ‘waterschip’.